Javascript must be enabled for the correct page display

Diversiteit als bedreiging of verrijking?

Stegenga, Estelle (2023) Diversiteit als bedreiging of verrijking? Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.

[img]
Preview
Text
2022-2023 RHW E. Stegenga ma thesis.pdf

Download (603kB) | Preview

Abstract

De wetswijziging Aanscherping burgerschapsopdracht onderwijs uit 2019 stelt dat scholen doelgericht actieve participatie en sociale cohesie moeten bevorderen en verplicht de gemeenschappelijke kern van burgerschapsonderwijs – die gevonden wordt in de basiswaarden van de democratische rechtsstaat – moeten onderwijzen. In deze thesis zal middels een kritische discoursanalyse, die uitgevoerd wordt volgens het driedimensionale model van Norman Fairclough, onderzocht worden in hoeverre de ideologische veronderstellingen die in de wet gemaakt worden leiden tot de stabilisatie en legitimatie van hegemoniale discoursen over Nederlands burgerschap. Uit de analyse blijkt dat de aanscherping van de burgerschapsopdracht een reactie is op maatschappelijke problemen die vaak verband houden met thema’s rondom diversiteit en integratie. Met name religieuze en ideologische diversiteit worden gezien als bedreiging voor de samenleving. Het onderwijzen van de gemeenschappelijke kern wordt beschouwd als de manier om de seculiere, liberale Nederlandse cultuur te beschermen. In de gemeenschappelijke kern wordt een neoliberaal-communitaristisch discours herkend waarbij de nadruk enerzijds op gemeenschapszin en anderzijds op de eigen verantwoordelijkheid van de burger ligt. Dit heeft als gevolg dat burgers met een religieuze of ideologische achtergrond en vaak niet-westerse migratieachtergrond worden uitgesloten van wat discursief als ‘goede burger’ geconstrueerd wordt. Tegelijkertijd worden zij zelf verantwoordelijk gehouden voor hun maatschappelijk disfunctioneren, wat voor extra uitsluiting zorgt. Ondanks dat de wet sociale cohesie zou moeten bevorderen, leidt het bovenstaande tot minder ruimte voor pluraliteit en tot meer polarisatie in de samenleving. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om hegemoniale discoursen en machtsstructuren in het Nederlandse burgerschapsonderwijs verder te onderzoeken.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Stuckrad, C.K.M. vonFaculteit GGW, Vergelijkende ReligiewetenschapC.K.M.von.Stuckrad@rug.nl
Mathijssen, B.M.H.P.Faculteit GGW, Faculteit Religie, Cultuur en MaatschappijBrenda.Mathijssen@rug.nl
Degree programme: Master Geestelijke Verzorging
Academic year: 2022-2023
Date of delivery: 11 Jan 2024 12:51
Last modified: 11 Jan 2024 12:51
URI: https://ggw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/786
Actions (requires login)
View Item View Item