Javascript must be enabled for the correct page display

Leren van een ander

Stavast, Sterre (2023) Leren van een ander. Bachelor thesis, Bachelor Religiewetenschappen.

[img] Text
22-23 BA RW thesis S. Stavast (4098145).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (587kB)

Abstract

In mijn onderzoek heb ik de positie ingenomen van zowel de docent G&L als de Religiewetenschapper. Ik heb geprobeerd om de theorie te verbinden met de praktijk. Wat is in havo/vwo onderbouw klassen de rol van persoonsvorming binnen het vak Godsdienst & Levensbeschouwing op het Hondsrug College in Emmen? Op deze vraag heb ik antwoord gegeven in mijn onderzoek. In het eerste deel van mijn onderzoek, zoek ik dit antwoord in de academische discipline van de (godsdienst)pedagogiek. Aan de hand van Bildung, subjectificatie en het ontmoetingsleren heb ik persoonsvorming gedefinieerd. Persoonsvorming in het onderwijs betekent voor mij en in dit onderzoek dat leerlingen in contact worden gebracht met de ander. Daarnaast is het de taak van de docent om de leerlingen te stimuleren om hun eigen waarheid en hun eigen mening daarin te ontdekken. Op school kunnen de leerlingen oefenen om uiteindelijk zelf verantwoordelijk te kunnen handelen. Persoonsvorming is een dialogisch proces, altijd in samenhang met de ander (andere mensen, tradities, religies en culturen). Aan de hand van persoonsvorming heb ik ook het belang van vakgebied Levensbeschouwing en Religie aangetoond. De historische context verklaart hoe het vakgebied vandaag de dag wordt vormgegeven en wat waarom het basiscurriculum van LERVO hier een aanvulling op is. Dit basiscurriculum en de twee leerlijnen die hierin centraal zijn, kunnen bijdragen aan de persoonsvorming van leerlingen. Met de religiewetenschappelijke leerlijn worden de leerlingen gestimuleerd om kennis over verschillende religies op te doen. En met de levensbeschouwelijke leerlijn kunnen de leerlingen met elkaar in dialoog gaan. De twee leerlijnen vullen elkaar aan en kunnen naar mijn mening niet los van elkaar gegeven worden zonder hun doel te verliezen. Deze punten stonden centraal in hoofdstuk 2. Daarna heb ik in hoofdstuk 3 mijn onderzoeksmethoden uitgewerkt en beargumenteerd waarom ik heb gekozen voor een mixed methods benadering. In hoofdstuk 4 heb ik vervolgens de resultaten uitgewerkt en in de discussie heb ik deze resultaten verbonden met concepten en theorieën. De G&L docenten op het Hondsrug College willen in hun lessen bijdragen aan de persoonsvorming van leerlingen door ze in contact te brengen met de ander en daardoor ook zichzelf te leren kennen. Uiteindelijk is het aan de leerlingen om te besluiten wat zij met deze kennis en vaardigheden doen. Stel dat niet alleen kennis over andere religies het doel is van de lessen G&L op het Hondsrug College, maar meer het stimuleren van het nadenken over jezelf in relatie tot de wereld. Hoe kunnen we dat als sectie dan vormgeven in het vakplan en in de praktijk? Welke doelen kunnen wij als sectie stellen per jaar laag en welke werkvormen zouden de docenten kunnen toepassen. Hiervoor kunnen we ook het model Elementariseren van Klafki hanteren. Door zorgvuldiger te kijken naar de lesinhoud, leerlijnen en opdrachten en dit laten aansluiten op de juiste doelgroep, zouden we kunnen bijdragen aan de persoonsvorming van onze leerlingen. Als persoonsvorming in het onderwijs van belang is, volgens verschillende academici, de Onderwijsraad, Platform Onderwijs 2032 en LERVO. Zou het vakgebied Levensbeschouwing en Religie misschien een belangrijkere plaats moeten krijgen in het landelijk curriculum.

Type: Thesis (Bachelor)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Wiering, J.O.Faculteit GGW, Faculteit Religie, Cultuur en MaatschappijJ.O.Wiering@rug.nl
Degree programme: Bachelor Religiewetenschappen
Academic year: 2022-2023
Date of delivery: 30 Nov 2023 14:29
Last modified: 30 Nov 2023 14:29
URI: https://ggw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/748
Actions (requires login)
View Item View Item