Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteitsvorming binnen jeugdcoachtrajecten van Jeugdhulp Friesland

Molen, Janny, van der (2021) Identiteitsvorming binnen jeugdcoachtrajecten van Jeugdhulp Friesland. Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.

[img]
Preview
Text
2020-2021-RHW Molen, J. v.d. Masterscriptie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Jongeren die zelfstandig(er) willen worden, moeten daarvoor vaardigheden beheersen. Jongeren binnen de jeugdzorg, waaronder bij Jeugdhulp Friesland, kunnen ondersteuning krijgen in het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van wonen, dagbesteding (school en/of werk), vrijetijdsbesteding, financiën en sociaal netwerk. Daarvoor worden zelfstandigheidstrainingen aangeboden. In deze levensfase bevinden jongeren zich in de adolescentie; de fase waarin hun identiteit vorm krijgt. In deze masterscriptie wordt onderzocht in hoeverre en hoe is er naast het leren van vaardigheden sprake is van aandacht voor identiteitsvorming binnen het circa negen maanden durende Jeugdcoachtraject van Jeugdhulp Friesland, bedoeld voor jongeren die zelfstandig(er) willen worden. Uit een eerdere masterscriptie (Haarman, 2019) blijkt dat de geestelijk verzorger van Jeugdhulp Friesland bijdraagt aan identiteitsvorming van jongeren. De vraag die nu voorligt, is of jeugdcoaches ook aandacht hebben voor identiteitsvorming in de jeugdcoachtrajecten. Dat blijkt het geval. Uit een analyse van interviews en een meervoudige casestudie van drie trajecten, blijkt dat theoretische concepten die typerend zijn voor identiteitsvorming zoals exploraties en bindingen, het ontwikkelen van autonomie en het construeren van betekenis, terugkomen in de data. Identiteitsvorming maakt echter geen deel uit van de doelstelling van het Jeugdcoachtraject, noch van de methodiek. Dat zorgt ervoor dat er verschillen kunnen ontstaan in de invulling van de trajecten. Intuïtie en intrinsieke motivatie van de jeugdcoach om aan identiteitsvorming bij te dragen, lijken nu de boventoon te voeren. Om jeugdcoaches handvatten te geven en kwetsbare jongeren ondersteuning te bieden met verzekerde aandacht voor van identiteitsvorming, wordt aanbevolen de doelstelling en aanpak te verbreden.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Visser-Nieraeth, A.Faculteit GGW, Vergelijkende ReligiewetenschapA.Visser-Nieraeth@rug.nl
Muthert, J.K.Faculteit GGW, Vergelijkende ReligiewetenschapJ.K.Muthert@rug.nl
Degree programme: Master Geestelijke Verzorging
Academic year: 2020-2021
Date of delivery: 10 Sep 2021 13:30
Last modified: 10 Sep 2021 13:30
URI: https://ggw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/621
Actions (requires login)
View Item View Item