Javascript must be enabled for the correct page display

Zin in Jeugdhulp. Effect van geestelijke verzorging op jongeren in een behandelverblijf

Hoek, Majelle (2020) Zin in Jeugdhulp. Effect van geestelijke verzorging op jongeren in een behandelverblijf. Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.

[img]
Preview
Text
1920-GV Hoek, M. Ma-scriptie.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

De doelstelling van dit onderzoek was om inzichtelijk te krijgen of begeleiding bij zingeving bijdraagt aan het welbevinden van jongeren die in een behandelsetting van Jeugdhulp Friesland (JHF) verblijven. Hiervoor is middels kwalitatief onderzoek onderzocht welke ervaringen jongeren hebben met het contact met de geestelijk verzorger en welke effecten zij door dit contact ondervinden. De maatschappelijke relevantie van dit onderzoek was erop gericht inzicht te geven in de behoeften die jongeren hebben als het gaat om zorg bij zingeving, en hoe geestelijke verzorging hierop aan kan sluiten. De beroepsmatige doelstelling bouwt hierop voort door de aandacht voor het belang van begeleiding bij zingeving in de jeugdhulpverlening te vergroten. In het theoretisch kader is allereerst de focus gelegd op identiteitsontwikkeling tijdens de adolescentie, en de gevolgen op deze ontwikkeling wanneer het vertrouwen in de kindertijd scheuren heeft opgelopen door een onveilige basis. Daarnaast is het concept zingeving toegelicht, en is ingegaan op hoe zingeving een rol speelt in de leefwereld van jongeren. Na het empirisch onderzoek zijn de beperkingen en conclusies van het onderzoek beschreven. Geconcludeerd kan worden dat de doelstellingen voor een groot deel behaald zijn. Uit de resultaten blijkt dat begeleiding bij zingeving een positief effect heeft op het welbevinden van jongeren die in een behandelsetting van JHF verblijven. Jongeren ervaren verandering in hun zelfbeeld, wereldbeeld, en waar relevant, godsbeeld. De scheppende voorwaarden voor deze effecten beginnen bij de vertrouwelijke houding van de geestelijk verzorger, wat voor jongeren een belangrijke voedingsbodem is voor het op gang brengen van reflectie. Deze uitkomst sluit tevens aan op de maatschappelijke relevantie om in beeld te brengen wat de behoeften van jongeren zijn als het gaat om zorg bij zingeving. De beroepsmatige doelstelling wordt onderbouwd door de waarde die jongeren toekennen aan de vrijplaats die geestelijke verzorging inneemt binnen JHF. Terugkijkend zijn er een aantal duidelijke thema’s uit de data naar voren gekomen, waarbij vertrouwen het hoofdthema is als sleutel tot verbinding met de jongeren. De tendensen die het onderzoek laat zien als het gaat om zingevingsbronnen, sluiten aan bij eerdere onderzoeken: jongeren van JHF zien relaties met anderen als het meest zingevend, wat tegelijkertijd voor een spanningsveld zorgt gezien hun negatieve ervaringen met vertrouwensrelaties. Hoewel uit de theorie blijkt dat jongeren zingeving meer uit het nu halen, blijkt uit dit onderzoek dat dit voor jongeren in een behandelverblijf anders werkt: zij halen met name hoop uit dromen en verlangens voor de toekomst die volgt na verblijf in een behandelsetting. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de effecten van begeleiding bij zingeving op de lange termijn. Het is onduidelijk in hoeverre deze doorwerken na terugkeer in de maatschappij. De positieve effecten van zorg bij zingeving werpen tevens de vraag op hoe geestelijke verzorging kan investeren in bewustwording van aandacht voor zingeving onder hulpverleners binnen jeugdzorginstanties. Dit is in dit onderzoek onderbelicht gebleven.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Visser-Nieraeth, A.Faculteit GGW, ReligiepsychologieA.Visser-Nieraeth@rug.nl
Mathijssen, B.M.H.P.Faculteit GGW, ReligiepsychologieBrenda.Mathijssen@rug.nl
Degree programme: Master Geestelijke Verzorging
Academic year: 2019-2020
Date of delivery: 04 Sep 2020 08:58
Last modified: 04 Sep 2020 09:03
URI: https://ggw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/546
Actions (requires login)
View Item View Item