Javascript must be enabled for the correct page display

Pijn leren dragen

Hoog, van’t, Mieke (2017) Pijn leren dragen. Master thesis, Master Geestelijke Verzorging.

[img]
Preview

1617-GV Hoog, van 't M. Ma-scriptie DEF.docx.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze masterscriptie betreft een literatuuronderzoek naar de wijze waarop geestelijk verzorgers kunnen bijdragen aan religieuze- en spirituele coping bij zinverlies van mensen met chronische pijn. Chronische pijn is een existentiële ervaring die direct van invloed is op de zin van het bestaan. Religieuze- en spirituele coping-strategieën kunnen mensen met chronische pijn helpen in het omgaan met dit zinverlies. De geestelijk verzorger kan deze religieuze- en spirituele coping-strategieën ondersteunen door samen met de pijnpatiënt de betekenis van zijn cognitief raamwerk in relatie tot de pijn, en de behandeling, te onderzoeken en de patiënt te ondersteunen bij het zoeken naar nieuwe betekenis. Het verkennen, inzetten en eventueel vernieuwen van religieuze en spirituele bronnen kan zo voor de chronische pijnpatiënt bijdragen aan een gevoel van controle en versterken van zijn of haar identiteit. Daarnaast kan de geestelijk verzorger samen met de pijnpatiënt actieve religieuze- en spirituele coping praktijken zoals bidden, meditatie en het lezen van teksten inzetten en mensen met chronische pijn stimuleren deze praktijken in hun dagelijks leven te gebruiken. Deze praktijken kunnen bijdragen aan afleiding, onthechting en ontspanning en kunnen daarmee de tolerantie voor de pijn verhogen. Tot slot kan de geestelijk verzorger de patiënt ondersteunen in het opkomen voor zijn of haar verhaal naar andere hulpverleners en hulpverleners uitleg geven over de betekenis van religieuze of spirituele overtuiging voor de patiënt in relatie tot de pijn en de behandeling.

Type: Thesis (Master)
Supervisors (RUG):
SupervisorE-mailTutor organizationTutor email
Pieper, J.Z.T.J.Z.T.Pieper@rug.nl
Jedan, C.C.Jedan@rug.nl
Degree programme: Master Geestelijke Verzorging
Academic year: 2016- 2017
Date of delivery: 10 Nov 2017
Last modified: 10 Nov 2017 09:45
URI: https://ggw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/304
Actions (requires login)
View Item View Item